Keski-Suomen Kokoomusnuoret: Perintöveron lasku askel oikeaan suuntaan

Hallituksen ehdotukset perintöveron kevennykseksi ovat kohdanneet vastarintaa SDP:n, Vihreiden ja Vasemmistoliiton tahoilta. Perintöveron kevennyksen peruminenkaan ei riittänyt sosiaalidemokraateille, jotka nimittivät hallituksen suunnittelemat metsälahjaveron, yritysvähennyksen sekä perintö- ja lahjaveron alennukset ”kaverikapitalismiksi”. SDP esittääkin itse vaihtoehtobudjetissaan veronkorotuksia muun muassa suuriin perintöihin.

Perinnön siirtämisestä on usein puhuttu omistusoikeuden näkökulmasta. Ongelmallisia tilanteita voi syntyä etenkin silloin, kun saatava perintöomaisuus on arvoltaan suuri. Esimerkiksi Ranskassa korkea perintöverotus on johtanut siihen, että monien viinitilojen perijät ovat joutuneet nostamaan lainoja, etsimään sijoittajia tai pahimmassa tapauksessa myymään mahdollisesti vuosisatoja suvussa kulkeneen tilansa eteenpäin.

Perintöverotuksen kannattajilta kuullaan myös usein, ettei perinnön saaja ole tehnyt mitään perinnön eteen eikä täten ansaitse sitä. Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa, sillä perilliset osallistuvat usein perintöomaisuuden, esimerkiksi kiinteistön, ylläpitoon ennen kuin se siirtyy varsinaiseksi perinnöksi. Omaisuudesta ylipäätänsä pidetään myös paremmin huolta, jos tiedetään että jonain päivänä se voi olla sinun. Väite on muutenkin ontuva: millä perusteella perheen ulkopuolinen henkilö ansaitsee osan tuntemattoman vainajan verotetusta omaisuudesta?

Perimisellä on myös tärkeä funktio, nimittäin tuoda perheenjäseniä ja sukulaisia lähemmäksi toisiaan. Esimerkiksi yhteinen mökki vahvistaa perheidentiteettiä ja yhteenkuuluvuutta. Perimisoikeus edustaa maailmankuvaa, jossa ihmisiä ei nähdä laaduttomina yksilöinä ja merkityksettöminä kopioina toisistaan vaan persoonina, jotka ilmentävät yhtä sukupolvea sukupuussa. Perithän vanhemmiltasi geenit, pidit niistä sitten tai et.

Perintöveron lasku on siis askel oikeaan suuntaan, eikä esityksen peruminen ole hyväksi Suomen kansalle. Oppositiosta kuuluvan valituksen ”kaverikapitalismista” ei tule haitata järkevän veropolitiikan harjoittamista.

Lisätietoa:

Otto Korhonen

Keski-Suomen Kokoomusnuoret ry

otto.korhonen(a)windowslive.com

Tiina Myyry Keski-Suomen kokoomusnuorten johtoon

Keski-Suomen kokoomusnuoret järjestivät sääntömääräisen piirikokouksen 24.10.2014. Kokouksessa valittiin uusi piirihallitus vuodelle 2015. Puheenjohtajana jatkaa Tiina Myyry ja varapuheenjohtajaksi valittiin Riku Tulla. Hallituksen jäseniksi valittiin Juuso Ahola, Niina Kallio, Otto Korhonen, Manta Tuomi, Mikko Tenhunen, Antti Silenius ja Valtteri Vapola. Esittelyt hallituksen uusista jäsenistä tulee pian. Onnittelut kaikille valituille!

Keski-Suomen kokoomusnuoret eduskunnassa

Keski-Suomen Kokoomusnuoret vierailivat eduskunnassa 14.10 Sinuhe Wallinheimon vieraana. Matkaan lähdettiin hyvissä ajoin jo klo 5.30, jotta varmasti ehdittäisiin paikalle ajoissa. Ensimmäisenä meillä oli ohjelmassa puoluetoimistossa vierailu, jossa meidät vastaanotti Jyväskylän oma tyttö Hennariikka Andersson. Puoluetoimistossa vierailu oli monelle ensimmäinen kerta ja varmasti mieluinen.

Puoluetoimistolta matkaa jatkettiin itse kohteeseen eli eduskuntaan. Siellä kiersimme opastetussa seuravassa edukunnan läpi, josta siirryimme edukunnan ravintolaan syömään yhdessä Sinuhen kanssa. Mielenkiintoisten keskustelujen lomassa kabinettiin saapui yllätykseksemme myös Ben Zyskowicz.

Mahat täynnä oli hyvä siirtyä seuraamaan täysistuntoa, jossa keskustelun aiheena oli fennvoima. Keskustelu oli kiivasta ja mielenkiintoista seurata. 16.30 lähdimme matkaamaan hyvillä mielin takaisin Jyväskylää.

Kiitos kaikille vierailulle osallistuneille! :)

Keski-Suomen kokoomusnuoret eduskunnassa

”KUTSUMUA

#KUTSUMUA

Kutsumua

Suomen Lukiolaisten Liiton yhdessä vuorokaudessa lanseeraama kiusaamisen vastainen #kutsumua – kampanja on erinomainen esimerkki tehokkaasta ja hyvää asiaa palvelevasta sosiaalisen median käytöstä. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on kampanjan suojelija.

Kampanja sai alkunsa, kun tamperelainen lukiolainen Juho Räty ei enää halunnut olla kiusaamisen hiljainen hyväksyjä (henkilö joka katsoo kiusaamista passiivisesti puuttumatta siihen lainkaan), vaan puuttui kiusaamista

paukseen bussissa. Tähän mennessä tarina on levinnyt sosiaalisen median kautta jo yli 10 000 suomalaisen tietoisuuteen.

Kampanjan sanoma on, että jokainen tulisi nähdä omana itsenään. Haukkuvat sanat, sanojan mielestä pienetkin, voivat satuttaa kohdettaan todella pahasti. Ikävä kyllä sanallinen kiusaaminen on arkipäivää monissa kouluissa ja useilla työpaikoilla. Jokainen loukkaava sana on liikaa.

#kutsumua- kampanjaan pääsee mukaan ottamalla itsestään kuvan, jossa paperilla on rasti sellaisen ominaisuuden päällä, jolla ei enää halua itseään kutsuttavan. Toinen ominaisuus on sellainen, jolla henkilö haluaisi itseään noteerattavan. Kuvatekstissä voi kertoa pidemmänkin tarinan.

Myös Keski-Suomen Kokoomusnuoret vannoo välittämisen ja lähimmäisen rakkauden nimeen ja toivoo, että jokaisella on rohkeutta puuttua kiusaamistapauksiin omassa lähiympäristössään.

Kirjoittaja on Keski-Suomen kokoomusnuorten puheenjohtaja

Kiitos Jyrki! Go Alex!

Ennen Kokoomuksen puheenjohtajakisan voittoaan Alexander Stubb sanoi:”Tässä kisassa on vain kaksi voittajaa, ne ovat Kokoomus ja Suomi”. Lausahdus enemmän kuin pitää paikkansa.

Viime viikonlopun puoluekokouksen jälkeen on hyvä jatkaa. Kokoomusporukka lienee yhtenäisempi kuin koskaan. Kokoomus lähtee Alexin luotsaamana, mutta kuitenkin tiiminä, kohti minihalllitusneuvotteluja, tulevia kymmentä hallituskuukautta ja eduskuntavaaleja – pystypäin ja pelkäämättä. Kokoomus on arvopuolue, emme aja kenenkään etuja emmekä ole olemassa jotakin toista puoluetta vastaan. Uskon, että sanomamme saa meihin liittymään aina vain uusia innostuneita kokoomuslaisia sekä vaaleissa liikkuvia äänestäjiä.

Kymmenen vuotta puolueen ruorissa olleen Jyrki Kataisen jäähyväispuhe oli sanoinkuvaamattoman upea. Tunnelma kokoussalissa oli käsin kosketeltavan liikuttunut. Arvostus, kunnioitus ja kiitollisuus, jotka kokoomusperheestä säteilivät kohti väistyvää puheenjohtajaa, eivät varmasti jääneet edes ulkopuoliselta huomaamatta. Kiitos Jyrki!

Haasteet odottavat. Suomella menee nyt ”ok”, mutta jollei rakenteellisia uudistuksia tehdä, suunta lähtee alas. Marinalla asiat eivät parane. Kokoomuksessa meillä on kuitenkin uskoa tulevaisuuteen ja katsomme sitä kohti positiivisesti. Vapaus, vastuu ja oikeudenmukaisuus kantavat. Toistamiseen Alexia lainatakseni:” Kokoomus menee vain yhteen suuntaan ja se suunta on eteenpäin”.

K-S Kokoomusnuoret puheenjohtaja Tiina Myyry

”Puolustusvoimauudistus sotilasmusiikkialan näkökulmasta

Helmikuussa 2012 tasavallan presidentti ja hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta linjasivat puolustusvoimauudistuksen lähtökohdat. Uudistuksen päätavoitteena on ylläpitää ja osittain päivittää puolustusvoimien toimintakyky ja toimintatavat 2020-luvulle. Uudistus tulee konkreettisesti näkymään joukko-osastojen ja koulutuspaikkojen määrän vähentämisenä, varusmiesten palvelusajan lyhentämisenä sekä säädösmuutoksina. Säädösmuutokset koskevat puolustusvoimien hallintorakennetta, josta on tarkoitus tehdä kolmiportainen. Tällä kaikella pyritään 115–135 miljoonan euron vuosittaisiin säästöihin vuodesta 2015 alkaen. Hurja määrä rahaa, hurja määrä muutoksia.
Uudistus tulee näkymään myös sotilasmusiikkialalla. Aloitin oman varusmiespalvelukseni tammikuussa Puolustusvoimien Varusmiessoittokunnassa, Hämeen rykmentissä, Lahdessa. Osana puolustusvoimauudistusta Hämeen rykmentti lakkautetaan vuoden 2014 aikana, jonka myötä myös siellä toimiva Hämeen ratsujääkäripataljoona lakkautetaan. Hennalassa vuodesta 1996 toiminut Varusmiessoittokunta jatkaa kuitenkin toimintaansa lokakuusta 2014 alkaen Parolannummella sijaitsevassa Panssariprikaatissa, Hattulassa. Puolustusvoimauudistuksessa kolmestatoista sotilassoittokunnasta on tarkoitus säilyttää vain kuusi, ja Varusmiessoittokunta saa kunnian olla yksi näistä kuudesta sotilasmusiikkiperinteen jatkajasta.

Seitsemän soittokunnan lakkautus ei tule näkymään ainoastaan puolustusvoimien piirissä, vaan koko Suomen kulttuurikentällä. Soittokunnat ovat tähän saakka vastanneet suurelta osin oman alueensa kulttuurituotannosta. Lakkautukset jättävät aukon paitsi suomalaiseen sotilasmusiikkikulttuuriin myös koko musiikkialaan Suomessa, sillä puolustusvoimat on merkittävä työnantaja suomalaisille muusikoille.
Uudistuksen jälkeen ei auta kuitenkaan jäädä tuleen makaamaan. Varusmiessoittokunta jatkaa ylpeänä sotilasmusiikin levittämistä ympäri Suomea erilaisin konserttikiertuein ja vie suomalaista sotilasmusiikkiperinnettä ja puolustusvoimien imagoa myös muualle maailmaan. Ulkomaille suuntaavat esiintymisretket saavat tänä vuonna jatkoa Sveitsin Avenches Tattoolla, jonne Varusmiessoittokunta matkaa syksyllä. Toivotan kaikki lämpimästi tervetulleiksi konsertteihimme ympäri Suomea! Lisätietoa konserteista ja soittokunnastamme saat Facebook-sivultamme: https://www.facebook.com/varusmiessoittokunta?fref=ts sekä puolustusvoimien omilta nettisivuilta. Nähdään konserteissa!”

Kirjoittaja on Keski-Suomen piirin kokoomusnuorten hallituksen jäsen Juuso Ahola

Miksi nuoret eivät löydä ehdokkaita?

Tiistaina 11.2. Nuorisotutkimusverkosto ja Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta Nuora julkaisivat uuden Nuorisobarometrin. Julkaisu kantaa nimeä Vaikuttava osa ja nimensä mukaisesti keskittyy nuorten vaikuttamisintoon.

Tutkimuksesta käy ilmi, että nuoret eivät koe löytävänsä ehdokkaita vaaleissa. Mitä tämän asian edistämiseksi tulisi tehdä?

Yleisellä tasolla voidaan todeta ilmiön olevan hämmästyttävä. Ehdokkaita kun tuntuu olevan pilvin pimein kenen tahansa puolueen listoille. Kuitenkin jos keskitymme esimerkiksi 18-29 –vuotiaisiin ehdokkaisiin, määrä ei päätä huimaa.

Nuorten tulee löytää puolue ja ehdokas siten, että hänelle tarjotaan mahdollisuus jakaa omat näkemyksensä toisten kanssa. Ei ole ihme, että 18-vuotias ei välttämättä pysty samaistumaan esimerkiksi noin kaksi kertaa vanhempaan ehdokkaaseen, mikä saattaa johtaa siihen, että kyseinen nuori jättää äänestämättä koko vaaleissa.

Puolue- ja järjestökentän on pystyttävä vastaamaan tähän haasteeseen. Toimintaan on saatava entistä enemmän nuoria, jotka pääsevät näkemään, kokemaan ja tekemään itse. Paras tapa löytää niin sanottu oma poliittinen kotinsa, on tutustua eri toimijoiden tarjoamiin tapahtumiin ja ennen kaikkea aatteeseen.

Meillä Kokoomusnuorissa halutaan tarjota rentoja illanviettoja, jotta toimintaan olisi mahdollisimman helppo lähteä mukaan. Osallistu, kokeile ja innostu! Kannattaa tsekata tulevat tapahtumat ja valikoida niistä mielenkiintoisimmat. Puhujina löytyy valtakunnan tason poliitikoista eurovaaliehdokkaisiin ja aina kunnallistason toimijoihin saakka.

Sinulla on vapaus valita, missä riveissä seisot. Tärkeintä on, että valitset.

Santeri Lohi

hallituksen jäsen
Keski-Suomen Kokoomusnuoret

Vakoilu ja sen haitat

Mitä me viime aikoina olemme saaneet tietoon Edward Snowdenilta ei ole tullut uutta tietoa. Uutta oli se, miten laajasti NSA vakoilee.

Moni muukin taho on ollut tietoinen siitä ketä NSA vakoilee tai millaista tietoa se kerää. Wikileaks on hyvä esimerkki siitä, miten paljon tietoa Yhdysvaltojen armeija on onnistunut keräämään pelkästään sodankäynnistä.

Isoveli valvoo eli Yhdysvallat.

Guardianin nettisivuilla kirjoitettiin ,että NSA on saanut Angry Birds -pelin käyttäjien tietoja, kuten sijainti, ikä, sukupuoli ja kansalaisuus. Nämä köyttäjien tiedot eivät ole tulleet suoraan Roviolta eli pelintekijältä, tai ainakin sieltä väitetään niin.

Internetin käytön pitäisi olla henkilökohtaista, mutta on tilanteita joissa täytyy antaa viranomaisten tutkia asiaa, kuten rikollisuus tai muu uhka. Ei ole oikein, että ulkomaalainen virasto vakoilee ja kerää ulkomaalaisien kuluttajien, yrityksien ja poliitikkojen tietoja. Olisi eri asia, jos turvallisuuden takia Suomen poliisi tai Suojelupoliisi tarkkailisi Internetin käyttöä ja estäisi rikoksen tapahtumasta. USA:n lainsäädäntö antaa heille oikeudet vakoilla kaikkia ulkomaalaisia ja jopa heidän omia kansalaisiaan, kun tietyt rajat ylittyvät.

NSA on rakentamassa Utahin osavaltioon jättimäisen suurta datakeskusta, joka avataan pian. Koko tällä datakeskuksella on Ikean suurimpaan tavarataloon verrattuna viisinkertainen koko. On arvioitu, että datakeskukseen voi tallentaa valtavia määriä tietoa ja tätä tietoa voidaan säilyttää pitkään.

Kirjoittanut Jyväskylän kokoomusnuorten puheenjohtaja Mikko Tenhunen

Keskari with Caius ja Susanna

Vuoden toinen Keskari veti paikalle suuren kirjon jäseniä Bar Hemingway’siin; tuoreita mutta myös jo tuttuja kasvoja.
Paikalle olimme tällä kertaa saaneet kaksi puhujaa: Kokoomuksen nuorten liiton puheenjohtajan Susanna Kosken sekä Jyväskylän kaupunginvaltuutetun Caius Forsbergin.
Aluksi, pienen paikallaolijoiden esittelykierroksen jälkeen, Susanna Koski aloitti kertomalla muun muuassa poliittisen uransa alusta ja sen vaiheista, sekä matkastaan liiton puheenjohtajaksi.
Lisäksi saimme pienimuotoisen mutta kattavan tietoiskun Kokoomusnuorten järjestämistä tapahtumista, ja totesimme että seuraava keskusliiton  tapahtuma on maaliskuussa Himoksella järjestettävä Winter Games, johon moni paikalla ollut kokoomusnuori olikin jo ilmoittautunut.
Kosken puheenvuoron jälkeen saimme kuulla Caius Forsbergin ajatuksia hänen omasta tarinastaan politiikan alkutaipaleelta. Caius kokee olevansa vielä nuori politiikassa, mutta tähän mennessä harrastus on ollut erittäin antoisa. Caius kannusti nuoria kokeilemaan siipiään ja asettautumaan esimerkiksi sopivissa vaaleissa ehdolle.
Lopuksi keskustelimme yhdessä lukion tuntijakouudistuksesta, sillä liitolla ei ole sille vielä virallista kantaa. Ajatuksia tuli esille muun muuassa siitä, minkälaisen lukiokoulutuksen pitäisi nykyaikana olla: yleissivistävä instituutio vai korkeakoulua varten valmistava välietappi? Opinto-ohjauskaan ei ole ainakaan tällä hetkellä riittävää. Lukion uutta tuntijakoa ja tavoitteita valmistelee Opetus- ja Kulttuuriministeriön asettama työryhmä.
Moni paikalla ollut jäsen sai varmasti kasvatettua omaa tietopankkiaan rennossa meiningissä tämän kuun Keskarissa. Seuraava tapahtuma onkin jo kahden viikon päästä 20.2. piiritoimistolla, silloin alustajana on Hannu Murisoja.

Kahvitteluilta

Keski-Suomen Kokoomusnuoret kahvittelivat torstaina 23.1 piiritoimistolla rennoissa tunnelmissa. Hyvien keskustelujen ja mielipiteiden ilmausten seurauksena syntyi aloite koskien korkeakoulujen opiskelijavalintoja.