Eurooppalaisuus on hyväksi

8.5.2012 Keskiviikkona 9.5. vietämme Eurooppa-päivää. Se on kaikkien eurooppalaisten yhteinen juhlapäivä, josta Jyväskylässäkin voi nauttia monin eri tavoin. Niin, eurooppalaisuudesta voi nauttia.

Euroopasta tulee mieleen nykypäivänä helposti vain euromaiden velkakriisistä johtuvat uutiset. Kotimaassamme keskustelu kärjistyy Timo Soinin perisuomalaisen ja antieurooppalaisen paatoksen ja Alexander Stubbin eurohypetyksen välille. Harvoin tulemme ajatelleeksi niitä monia positiivisia ja elämää helpottavia asioita, joita eurooppalaisuus ja eurooppalainen yhteistyö on meille tuonut. Nämä asiat otetaan jo arkipäiväisinä itsestäänselvyyksinä.

En tarkoita lainanottajan kannalta alhaista korkotasoa vaan esimerkkejä löytyy paljon helpomminkin. Maanosamme on rauhallinen ja vauras. Monet nuoret ihmiset eivät edes muista aikaa, jolloin piti vaihtaa rahaa ulkomaille lähtiessä. Passintarkastukseenkaan ei tarvitse uhrata aikaa suurimmassa osassa Eurooppaa eikä maahantulo- tai maastapoistumisviisumia tarvita lainkaan.

Omakohtainen kokemukseni kertoo paljon. Olimme juuri kotiutuneet palvelustoverieni kanssa KFOR-operaatiosta Kosovosta ja ajamassa autoilla halki Euroopan keväällä 2008. Ajoimme Italian ja Itävallan välisen rajavyöhykkeen läpi huomaamatta minkäänlaista raja-asemaa. Tekstit kylteissä olivat yhtäkkiä muuttuneet italiasta saksaksi. Matka jatkui vaivattomasti. Olimme ylpeitä suomalaisia ja eurooppalaisia.

Nauttikaamme yhdessä Eurooppa-päivästä ja muistakaamme myös niitä eurooppalaisuuden hyviä puolia!

Olli Marjalaakso

varapuheenjohtaja