Keski-Suomen Kokoomusnuoret kannattaa YTHS-pilottipaikkakunnaksi Jyväskylää

Korkeakouluopiskelijoiden yhdenvertaiset terveydenhuoltopalvelut ovat vihdoin askeleen lähempänä toteutumista. Keski-Suomen Kokoomusnuoret kannattaa toiseksi YTHS-pilottipaikkakunnaksi Jyväskylää ja haluaa ilmaista tukensa Jyväskylän kaupungin ja ammattikorkeakoulun päätökselle hakea ammattikorkeakouluopiskelijoita koskevaa YTHS-pilottia.

Keski-Suomen Kokoomusnuoret vaatii pilotin järjestämistä siten, että tuloksia voidaan arvioida läpinäkyvästi ja realistisesti. ”Jyväskylä tarjoaa erinomaiset puitteet pilotin järjestämiselle ja tulosten arvioinnille sekä soveltamiseen muualla Suomessa. Jyväskylän 20 000 korkeakouluopiskelijasta noin 40% on ammattikorkeakouluopiskelijoita. Tästä osasta vain noin puolet kuuluisivat lopulta YTHS-pilotin piiriin. Tasapainoisen opiskelijajakauman lisäksi Jyväskylästä löytyy sopivat tilat sekä osapuolten sitoutuminen pilotin järjestämiseen. Pilotin järjestäminen ei Jyväskylässä pitäisi resurssien puutteesta jäädä kiinni”, toteaa Keski-Suomen Kokoomusnuorten puheenjohtaja Pirita Lindell.

Ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuolto järjestetään tällä hetkellä kunnallisten palvelujen kautta. Valtaosalle ammattikorkeakouluopiskelijoista niin Jyväskylässä kuin muuallakin Suomessa ei ole tarjolla tyydyttävän tasoista perusterveydenhuoltoa. ”Ammattikorkeakouluopiskelijat ansaitsevat yhdenmukaiset terveydenhuoltopalvelut yliopisto-opiskelijoiden kanssa. Tässä on kyse yhtä paljon tasa-arvosta kuin maalaisjärjestä. Ei ole mitään syytä ylläpitää kahta rinnakkaista järjestelmää, kun palveluiden kohderyhmä on pohjimmiltaan sama: korkeakouluopiskelijat”, linjaa Lindell.

Lisätietoja:

Pirita Lindell