Onko ihminen paha, jos hän ajattelee eri tavalla kuin sinä?

Viime aikoina Suomeen on pesiytynyt kummallinen näennäisliberalistinen toimintatapa. Yhtäältä ollaan arvoliberaaleja ja kannatetaan vapauksia, mutta toisaalta rajoitetaan sitä, mitä voi tehdä ja suorastaan karsastetaan niitä, jotka eivät ole samaa mieltä asioista. Toisten ihmisten mielipiteiden arvostaminen tuntuu unohtuneen kovin monelta arvoliberaaliksi itseään kutsuvalta. Se mitä sanotaan ja tavoitellaan, tuntuu olevan ristiriidassa sen kanssa kuinka todellisuudessa toimitaan.

Parhaita näennäisesti vapaan ajattelutavan esimerkkejä ovat maahanmuutto ja monikulttuurisuus. Jos ei kannata rajojen avaamista kaikille tai halua, että suomalainen yhteiskunta mukautetaan ottamaan huomioon kaikki eri kulttuurilliset vivahteet, leimataan rasistiksi tai vähintäänkin pahaksi ihmiseksi oman mielipiteensä takia.

Sama epäloogisuus toistuu myös homokeskustelussa. Monet sellaiset, jotka kannattavat sukupuolineutraalia avioliittolakia ja nimenomaan homo- ja lesboparien avioliittoon vihkimistä, haluavat pakottaa kirkon toimimaan oman tahtonsa mukaan. Vaikka elämmekin yhteiskunnassa, jossa on ns. valtion kirkko, tulee kirkon silti voida päättää omista asioitaan ja tekemisistään. Jos kirkko pakotetaan lailla toimimaan tietyllä tavalla, on asiasta päättämässä myös kirkkoon kuulumattomia kansanedustajia. Tämä jos mikä olisi pakottamista ja kaukana vapaudesta.

Annetaan siis ihmisten ja myöskin uskonnollisten yhteisöjen muodostaa omat mielipiteensä niitä kunnioittaen, sillä niin kunnioitan minäkin heitä, jotka ovat minua vastaan argumentoineet.

Hannu Murisoja
Kokoomuksen Nuorten Keski-Suomen piirin hallituksen jäsen