Opiskelijoiden tulorajat on poistettava

Keski-Suomen Kokoomusnuoret on tiivisti seurannut opiskelijajärjestöjen kampanjaa, jossa vaaditaan opintotuen indeksiin sitomista. On totta, että opintotuki on nykyisellään ainoa tukimalli, jota ei ole indeksiin sidottu. Opintotuen ongelmat ovat kuitenkin syvemmällä.

”On lyhytnäköistä vaatia opintotuen sitomista indeksiin. Sinällään se on kaunis ajatus, mutta todellisuudessa indeksiin sitomisen vaikutukset yksittäisen opiskelijan kukkarossa ovat vähäiset. Sen sijaan indeksiin sitominen aiheuttaisi suuren ja lopulta aika turhan menoerän valtion kassassa”, Keski-Suomen Kokoomusnuorten puheenjohtaja Pirita Lindell pohtii.

Keski-Suomen Kokoomusnuoret vaatii, että suomalainen opintotukijärjestelmä tulee muuttaa kannustavaksi ja palkitsevaksi. ”Ensisijaisesti työnteon mielekkyyttä on parannettava. Tämä onnistuu poistamalla opiskelijoiden tulorajat”, Lindell summaa.

Lisätietoja:

Pirita Lindell