Päätön Pahvi-Sauli ja viiksekäs Haavisto

3.2.2012 Kokoomusopiskelijat ja Vihreät nuoret ja opiskelijat ovat huolissaan kampanjakulttuurista tiedotteessaan (29.1.). Olen itsekin näiden vaalien alla huolestunut samasta asiasta. Kaikissa vaaleissa törmää siihen, että ehdokkaiden kuvia sotketaan. Nyt presidentinvaaleissa toiminta on ollut erityisen räikeää, myös muilla kampanjoinnin osa-alueilla.

Molemmat toisen kierroksen ehdokkaat ovat peräänkuuluttaneet rehtiä kampanjointia. Myös ensimmäisellä kierroksella ylilyönneiltä vältyttiin. Poliittiseen toimintaan ja demokratiaan kuuluu se, että asioista keskustellaan. Vaaleihin kuuluu myös se, että oman ehdokkaan puolesta kampanjoidaan lukuisin eri tavoin.

Tällä kertaa korviin kuuluu inhottavia asioita: kampanjatyöntekijöitä on uhkailtu ja vaalimateriaalia sotkettu. Tuntuu, että Pahvi-Saulia saavat lyödä kaikki, ikään kuin se ei olisi kenenkään omaa. Ehdokkaan naamaan saa piirtää viikset tai pahimmillaan repiä koko kuvan pois. Ei ymmärretä, että vaalimateriaalikin on jonkun omaisuutta, ja ainakin ehdokkaan kannattajille tärkeää. Esimerkiksi katujen varsilla olevat julisteet tehdään vapaaehtoisvoimin, ja on rikoslaissa rangaistava teko sotkea ne. Omaisuuden kunnioitusta pitää voida vaatia meiltä kaikilta.

Eri mieltä saa ja pitää olla, sen voi ilmaista fiksumminkin kuin sotkemalla tai loukkaamalla. Tuntuu, että kampanjatyöntekijän fyysistä koskemattomuutta ei enää kunnioiteta tarpeeksi. Kaikessa vaalitoiminnassa ja etenkin kampanjoinnissa on taustalla vapaaehtoistoiminta. Arvostakaamme sitä!

Ehdokkaat antavat persoonansa ja myös lähes koko muun elämänsä meidän muiden riepoteltavaksi. Voisimmeko kaikki kunnioittaa heidän omistautumista yhteisille, meidän, asioille?

Voisimmeko sen verran kunnioittaa heitä ja kampanjointia, joka on suomalaisen demokratian ylläpitämistä, ettemme sotkisi vaalimainoksia katujen varsilla. Emme hyökkää vaalimateriaalin tai vaalityöntekijän kimppuun. Sanalliset väittelyt ja tunnekuohut hyvässä hengessä toki kuuluvat asiaan.

Haluaisitko sinä, että oma valokuvasi töhrittäisiin?

Elina Hölttä

Keski-Suomen Kokoomusnuoret