”Puolustusvoimauudistus sotilasmusiikkialan näkökulmasta

Helmikuussa 2012 tasavallan presidentti ja hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta linjasivat puolustusvoimauudistuksen lähtökohdat. Uudistuksen päätavoitteena on ylläpitää ja osittain päivittää puolustusvoimien toimintakyky ja toimintatavat 2020-luvulle. Uudistus tulee konkreettisesti näkymään joukko-osastojen ja koulutuspaikkojen määrän vähentämisenä, varusmiesten palvelusajan lyhentämisenä sekä säädösmuutoksina. Säädösmuutokset koskevat puolustusvoimien hallintorakennetta, josta on tarkoitus tehdä kolmiportainen. Tällä kaikella pyritään 115–135 miljoonan euron vuosittaisiin säästöihin vuodesta 2015 alkaen. Hurja määrä rahaa, hurja määrä muutoksia.
Uudistus tulee näkymään myös sotilasmusiikkialalla. Aloitin oman varusmiespalvelukseni tammikuussa Puolustusvoimien Varusmiessoittokunnassa, Hämeen rykmentissä, Lahdessa. Osana puolustusvoimauudistusta Hämeen rykmentti lakkautetaan vuoden 2014 aikana, jonka myötä myös siellä toimiva Hämeen ratsujääkäripataljoona lakkautetaan. Hennalassa vuodesta 1996 toiminut Varusmiessoittokunta jatkaa kuitenkin toimintaansa lokakuusta 2014 alkaen Parolannummella sijaitsevassa Panssariprikaatissa, Hattulassa. Puolustusvoimauudistuksessa kolmestatoista sotilassoittokunnasta on tarkoitus säilyttää vain kuusi, ja Varusmiessoittokunta saa kunnian olla yksi näistä kuudesta sotilasmusiikkiperinteen jatkajasta.

Seitsemän soittokunnan lakkautus ei tule näkymään ainoastaan puolustusvoimien piirissä, vaan koko Suomen kulttuurikentällä. Soittokunnat ovat tähän saakka vastanneet suurelta osin oman alueensa kulttuurituotannosta. Lakkautukset jättävät aukon paitsi suomalaiseen sotilasmusiikkikulttuuriin myös koko musiikkialaan Suomessa, sillä puolustusvoimat on merkittävä työnantaja suomalaisille muusikoille.
Uudistuksen jälkeen ei auta kuitenkaan jäädä tuleen makaamaan. Varusmiessoittokunta jatkaa ylpeänä sotilasmusiikin levittämistä ympäri Suomea erilaisin konserttikiertuein ja vie suomalaista sotilasmusiikkiperinnettä ja puolustusvoimien imagoa myös muualle maailmaan. Ulkomaille suuntaavat esiintymisretket saavat tänä vuonna jatkoa Sveitsin Avenches Tattoolla, jonne Varusmiessoittokunta matkaa syksyllä. Toivotan kaikki lämpimästi tervetulleiksi konsertteihimme ympäri Suomea! Lisätietoa konserteista ja soittokunnastamme saat Facebook-sivultamme: https://www.facebook.com/varusmiessoittokunta?fref=ts sekä puolustusvoimien omilta nettisivuilta. Nähdään konserteissa!”

Kirjoittaja on Keski-Suomen piirin kokoomusnuorten hallituksen jäsen Juuso Ahola